Een verhuis hoeft lang niet altijd definitief te zijn, in tegendeel. Veel mensen zijn verplicht om op een bepaald ogenblik in hun leven een tijdelijke adreswijziging te ondergaan. Dit is bijvoorbeeld het geval wanneer je tijdelijk voor het bedrijf waarvoor je werkt op een andere locatie moet gaan werken, maar ook verbouwingen kunnen je dwingen om even een andere verblijfplaats te zoeken. In dit geval spreekt het voor zich dat je niet iedere dag de afstand met je oude woning zal willen (en kunnen) overbruggen. Toch is dat nodig om een goed beeld te krijgen van mogelijke belangrijke post die je hebt ontvangen. Hoewel, noodzakelijk? De doorzendservice van PostNL zorgt er alvast voor dat je meteen één zorg minder hebt!
Zie ook: adreswijziging doorgeven.
Tijdelijk laten doorsturen van post
Ook in het geval van een tijdelijke adreswijziging kan het interessant zijn om gebruik te maken van de doorstuurservice van PostNL. Deze service maakt het mogelijk om alle post die naar je oude adres wordt verstuurd automatisch door te laten sturen naar je tijdelijke verblijfplaats. Mocht je onverhoopt iemand niet op de hoogte hebben gebracht van je verhuis zorgt deze doorstuurservice er voor dat je nooit onverhoopt belangrijke post mist. Ondanks het feit dat de doorstuurservice van PostNL uitstekend is georganiseerd wordt het wel aangeraden om toch iedereen op de hoogte te brengen van je adreswijziging. De service die PostNL aanbiedt is immers uiteraard niet kosteloos.
Tijdelijke adreswijziging aanvragen
Het spreekt voor zich dat je bij een tijdelijke verhuis ook andere instanties op de hoogte zal willen brengen. Denk hierbij niet alleen aan de nutsbedrijven voor water en elektriciteit, maar ook aan de provider op vlak van telefonie en internet. Bovendien zal je ook de gemeente moeten inlichten. Op dit vlak wordt een onderscheid gemaakt tussen een tijdelijke verhuis van minder of van meer dan één maand. Betreft het een tijdelijke verhuis van minder dan één maand, dan dien je hier uitsluitend een melding voor te maken. Gaat het om een tijdelijke verhuis van langer dan één maand zal je iets meer documenten moeten invullen. Doorgaans wordt via de gemeente ook met name de Belastingdienst op de hoogte gebracht, maar toch is het raadzaam dit zelf ook te doen. Op deze manier voorkom je vervelende verrassingen.
Tijdelijk laten doorsturen van post
Ook in het geval van een tijdelijke adreswijziging kan het interessant zijn om gebruik te maken van de doorstuurservice van PostNL. Deze service maakt het mogelijk om alle post die naar je oude adres wordt verstuurd automatisch door te laten sturen naar je tijdelijke verblijfplaats. Mocht je onverhoopt iemand niet op de hoogte hebben gebracht van je verhuis zorgt deze doorstuurservice er voor dat je nooit onverhoopt belangrijke post mist. Ondanks het feit dat de doorstuurservice van PostNL uitstekend is georganiseerd wordt het wel aangeraden om toch iedereen op de hoogte te brengen van je adreswijziging. De service die PostNL aanbiedt is immers uiteraard niet kosteloos.
Tijdelijke adreswijziging vroeg doorgeven
Tot slot, probeer je tijdelijke adreswijziging zo vroeg mogelijk door te geven aan de gemeente. Het wordt aangeraden om dit ten minste één maand op voorhand te doen. Mochten er dan eventueel nog extra formaliteiten afgehandeld moeten worden heb je hier alvast meer dan voldoende tijd voor.