In bepaalde gevallen is het aan te raden om bij een verhuis of wanneer er sprake is van een overlijden een woningontruiming aan te vragen. Woningontruiming maakt het zoals de naam reeds laat vermoeden mogelijk om een volledige woning te laten ontruimen voor een mogelijke verkoop of wanneer een nieuwe huurder er zijn of haar intrek in wenst te nemen. Onder woningontruiming wordt volstaan dat het volledige huis vrij van inboedel wordt opgeleverd. Om dit te kunnen realiseren dient nagenoeg de voltallige inhoud dan ook te worden afgevoerd of te worden verkocht. Ben je eveneens van plan om je huis te verkopen of neemt er een nieuwe huurder zijn intrek in? Dan is een beroep doen op woningontruiming beslist een interessante keuze.
Kosten voor het afvoeren van overbodige inboedel
Eén van de belangrijkste, extra kosten die gepaard gaan met woningontruiming zijn de kosten voor het afvoeren van de overbodige inboedel. Hiervoor zullen speciale afspraken gemaakt worden tussen de eigenaar of de huurder van de woning en het bedrijf die de woningontruiming doet. Welke stukken moeten bijvoorbeeld naar een tijdelijke opslagruimte worden gebracht, welke dienen te worden afgevoerd naar een milieupark en welke kunnen eventueel naar arme landen worden opgestuurd. Het zijn stuk voor stuk zaken waar je toch even over zal moeten nadenken. De kosten voor het afvoeren of wegbrengen van overtollige inboedel kunnen behoorlijk hoog oplopen. Om dit kostenplaatje toch enigszins te beperken wordt het dan ook aangeraden om indien mogelijk een deel van de inboedel die weg mag reeds zelf af te voeren. Op deze manier kunnen de kosten voor woningontruiming aanzienlijk lager uitvallen dan in eerste instantie werd verwacht.
Gemiddelde kosten woningontruiming
Om je een goed beeld te kunnen geven van de gemiddelde kosten die verbonden zijn aan woningontruiming hebben we er alvast enkele voor jou op een rijtje gezet:
Woning met 1 à 2 kamers | Tussen 150 & 550 euro |
Eengezinswoning | Tussen 550 & 1.550 euro |
Woning met meer dan 3 slaapkamers | Tussen 750 & 1.850 euro |
Afvalstortkosten | Tussen 100 & 760 euro |
Voorrijkosten | Tussen 0,25 & 0,50 euro per kilometer |
Wat met de voorrijkosten?
Door een verhuisbedrijf worden nagenoeg altijd zogenaamde voorrijkosten in rekening gebracht. Dit zijn de kosten die gemaakt moeten worden om de afstand tussen de standplaats van de verhuiswagens en de oude en nieuwe woonst te overbruggen. Hetzelfde geldt eveneens voor een bedrijf die is gespecialiseerd in woningontruiming. Ook zij maken hiervoor immers doorgaans gebruik van speciaal uitgeruste en grote wagens waar een bepaalde voorrijkost voor wordt gerekend. Deze voorrijkosten kan je beperken door een beroep te doen op een bedrijf bij jou in de buurt. Wanneer het om een mooi en compleet project gaat wil het bedrijf in kwestie de voorrijkosten ook wel eens laten voor wat ze zijn.