Informatie en advies over verhuizen sinds 2006
Gratis en vrijblijvend
Bespaartips internationaal verhuizen

Wanneer je gaat verhuizen spreekt het voor zich dat je met zeer veel verschillende factoren rekening dient te houden. Eén van deze factoren is het aangeven van een adres wijziging. Wettelijk ben je verplicht om deze binnen de termijn van vijf dagen door te geven aan je gemeente. Wanneer je dit niet doet kan je tegen een vervelende boete aanlopen. Ga je ook verhuizen en wil je weten of je naast de gemeente je adres wijziging bijvoorbeeld ook aan de Nederlandse belastingdienst moet doorgeven? Lees dan snel verder en ontdek aan welke verplichtingen je dient te voldoen.

*Tip:

Ontdek de mogelijkheden van uitbesteden. Door je gehele verhuizing uit te besteden kun je jezelf een hoop tijd en stress besparen. Gelukkig kun je via onze website in een keer tot 4 offertes van lokale verhuizers vergelijken. Geheel gratis, geheel vrijblijvend.

Stap 1: geef je verhuizing door aan de gemeente

De eerste en daarmee ook de belangrijkste stap om te zorgen dat je geen problemen krijgt met een foutief adres is de wijziging doorgeven aan de gemeente. Als je een koopwoning aan koopt of verkoopt regelt de notaris de wijziging bij de gemeente. In alle andere gevallen, zoals bijvoorbeeld samenwonen, uit elkaar gaan of verhuizen naar een huurwoning, zal je de gemeente zelf moeten benaderen.

Als je de wijziging gaat door geven dan doe je dat bij de nieuwe gemeente. Een veel gemaakte fout is dat je de wijziging bij je oude gemeente door geeft, maar zij gaan er niets mee doen. Hierdoor loop je vertraging op bij het doorgeven van de verandering in je adresgegevens en kan het voorkomen dat post nog op je oude adres wordt bezorgd.

Je kunt de adreswijziging aan je gemeente op meerdere manieren doorgeven. Het is mogelijk om op het gemeentehuis een afspraak te maken om langs te gaan en de wijziging door te geven. Een andere mogelijkheid is om het schriftelijk te doen of via de online omgeving van de gemeente.

Het is mogelijk om vier weken vóór de verhuisdatum de wijziging aan je gemeente door te geven tot maximaal vijf dagen ná je verhuizing. Als de gemeente jouw wijziging heeft ontvangen dan worden overheidsinstellingen, zoals de Belastingdienst, SVB en CAK automatisch op de hoogte gesteld. Zaken over bijvoorbeeld toeslagen, belastingen en kinderbijslag worden dan naar je nieuwe adres gezonden.

Stap 2: gebruik de verhuisservice van PostNL

Het is mogelijk om via PostNL een verhuisservice in te schakelen waarmee je met één druk op de knop gratis je adreswijziging kan doorgeven. Op die manier geeft PostNL automatisch aan bedrijven je verhuizing door en slaan zij het nieuwe adres op in hun systemen. Dit scheelt jou een hoop tijd, want zo kun je bijvoorbeeld je leverancier voor de tv-aansluiting, pretpark-abonnementen, tijdschrift abonnementen, je mobiele telefoonaansluiting, maar ook de verzekeringen en je tandarts overslaan tijdens het belrondje.

Deze handige service neemt een deel van de handelingen om je adreswijziging door te geven uit handen. Hou er wel rekening mee dat zij natuurlijk niet alle bedrijven aanschrijven en je dus nog steeds een deel zelf moet doen. Maar het verlicht wel een hoop werk!

Stap 3: overige instanties en lokale bedrijven

Als je de gemeente hebt ingelicht over je nieuwe adres en de service van PostNL hebt gebruikt, dan blijft er nog een restgroep over die je zelf moet aanschrijven. Denk bijvoorbeeld aan de volgende bedrijven en instanties:

  • Je bank;
  • Je werkgever;
  • Sportclubs;
  • School en gastouder/kinderopvang;
  • Dierenarts; en
  • Vrienden en familie.

Een gouden tip is om je afschriften van het laatste jaar erbij te pakken en te zien welke bedrijven of instanties niet automatisch door de gemeente of PostNL zijn aangeschreven. Op die manier kun je heel gestructureerd iedereen aan schrijven voor je adreswijziging. En voor je familie en vrienden kun je natuurlijk je telefoonboek op je telefoon nakijken of misschien heb je nog wel een oude klapper met adressen en telefoonnummers erin.

Aan wie moet ik mijn adreswijziging doorgeven?

Veel mensen vrezen dat ze bij een verhuizing de adres wijziging door moeten geven aan een groot aantal partijen. In de praktijk is dat gelukkig niet het geval. Het volstaat doorgaans om de wijziging van je adres door te geven aan de gemeente waarna vervolgens alle andere instanties waaronder belastingdienst op de hoogte worden gebracht. Houd er wel rekening mee dat dit niet voor alle situaties geldt. In bepaalde uitzonderlijke gevallen is het dan ook wel noodzakelijk om een verhuizing door te geven, namelijk:

  • Je wil gebruikmaken van een afzonderlijk postadres. Wanneer je gebruik wenst te maken van een postadres dat niet overeenstemt met je woonadres ben je steeds verplicht om een brief te sturen aan je belastingkantoor. In deze brief moet duidelijk je Burgerservicenummer worden aangegeven alsook je woonadres en je postadres.
  • Je huurtoeslag ontvang. Wanneer je recht hebt op een zogenaamde huurtoeslag ben je steeds verplicht om een verhuizing binnen de vier weken na aanvangsdatum kenbaar te maken aan de belastingdienst.
  • Je verhuist naar het buitenland. Wil je verhuizen naar het buitenland? Neem dan contact op met je belastingkantoor en vraag naar de nodige formulieren die je voor een dergelijke verhuis dient in te vullen.
  • Je gaat trouwen of samenwonen.
  • Je gaat weg bij jouw toeslagpartner.

verhuizing regelen

Wat moet je doorgeven aan de gemeente?

Een verhuizing moet je altijd doorgeven aan de gemeente. Dit kun je doen door je aan te melden bij de nieuwe gemeente. Je kunt dit persoonlijk, schriftelijk of digitaal doen. Het handigste vinden wij om het te doen via DigiD. Hier worden al je gegevens in een keer doorgezet naar je nieuwe adres. Verander ook direct jouw woonverblijf in jouw mijn.overheid.nl account met DigiD. Zo worden alle brieven van de overheid waaronder de Belastingdienst doorgestuurd naar jouw nieuwe adres.

Wanneer moet je een adreswijziging doorgeven aan je gemeente?

4 weken voor of uiterlijk 5 dagen na je verhuisdatum dien je de adreswijziging door te geven. Je kunt een boete riskeren van 325 euro als je niet op tijd je verhuizing hebt doorgegeven. Na het doorgeven ontvang je een schriftelijke bevestiging.

Checklist verhuizing doorgeven

Hieronder tref je onze checklist aan wie je allemaal zoal de verhuizing zou door moeten geven.
Vrienden, Familie en Kennissen (Doe dit NOOIT via Facebook of Twitter openbaar, maar in gesloten groepen of bijvoorbeeld een Whatsappgroep)
Werkgever
Buren
Collega’s
Zakelijke relaties
Jouw oude gemeente
Jouw nieuwe gemeente
Energieleverancier/ Gas
Internet/bellen/tv leverancier
Waterleverancier
Huisarts
Tandarts
Andere (medische) specialist
Ziekenfonds
Apotheek
Zorgverzekering
Autoverzekering
Levensverzekering
Uitvaart/begrafenisverzekering
Bank/notaris
Parkeervergunning opzeggen of omzetten
School
Leveranciers (bij een bedrijfsverhuizing)
Verenigingen (denk aan ANWB, voetbalvereniging, hockeyvereniging etc.)
Vakbond
Dagblad/tijdschriften/krant/folders
Boekenclub
Kerk/moskee/synagoge
Postorderbedrijf
Oude woning (dan kan post doorgestuurd worden)
School van je kinderen
Vakbond
Politieke partij
Fitnessclub
Webwinkel/bespaarkaarten
Kamer van Koophandel (als je een onderneming hebt op je oude woning adres)

Aan deze instanties hoef je de adreswijziging niet door te geven

De volgende instanties hebben toegang tot de BRP, daardoor hoef je de adreswijziging niet door te geven:

  • Dienst uitvoering onderwijs (DUO)
  • UWV
  • Pensioenfonds
  • Onderwijsorganisaties
  • Zorgverzekeraar
  • Ziekenhuis
  • Sociale Verzekeringsbank
  • Belastingdienst, LET OP, dit moet wél in de volgende situaties (binnen 4 weken):
    • Wanneer je gaat samenwonen of trouwen
    • Wanneer je weg gaat bij jouw partner
    • Wanneer je huurtoeslag ontvangt

Alle instanties die jouw gegevens ontvangen via de BRP vind je op de site van de Rijksoverheid.

→ Bekijk hier de complete verhuischecklist.

→ Lees ook verhuizing plannen.

inpakken

Adreswijziging laten regelen

Je kunt er ook voor kiezen om je adreswijziging uit te besteden door bedrijven zoals PostNL. Het is dan verstandig om op het volgende te letten:

  • Wat zijn de kosten? Meestal wordt er best veel voor gevraagd. Zelf doen kost niet zoveel moeite.
  • Worden jouw gegevens aan derden verkocht? Het is verstandig om de Algemene Voorwaarden door te nemen.
  • Wordt jouw adreswijziging doorgegeven aan gemeentes en bedrijven?

Post laten doorsturen

Je kunt er voor kiezen om jouw post door te sturen door bedrijven zoals PostNL of DHL. Als je aan alle instanties je adreswijzing hebt doorgegeven dan hoef je niet bang te zijn. Je kunt echter voor de zekerheid je post laten doorsturen. DHL bezorgt alleen post van bedrijven. Om gebruik te maken van de doorstuurservice moet je weten welk van jouw post via DHL komt. Dit is helaas nergens terug te vinden. Het is handiger om alles zelf te regelen op tijd. Ja ook doorsturen van post kost je geld! eenmalig 25 euro en 2,5 euro per bezorgdag (prijzen kunnen variëren per bedrijf). Na een periode van 3 maanden kan dat zomaar oplopen tot 65 euro!

Gratis offertes vergelijken?

Wij scoren een 9!

Meer nieuws:

Meer blogs